צמצום נזקי תחנות הדלק החדשות: סיכום פגישת ייעוץ עם עו"ד איריס האן, 16/6/2015

לשוניות ראשיות

דף זה הוא חלק ממאגר הידע של פרויקט מניעת או צמצום נזקיהן של תחנות הדלק החדשות. לדפים נוספים בנושא לחצו כאן

תקציר: גם המועצה לא מאושרת מהתחנות האלו. שהדרך היעילה ביותר זה לנסות הצעה לניוד זכויות בשיתוף פעולה של המועצה כתנאי הכרחי. כל שאר האופציות לפעולה פחות רלוונטיות.

השתתפו: איריס, ברוך, טל, רותי, דודו, חבר נוסף, רונית.

יזהר יערי, אדריכל כאן מגבעת עדה. אמר שיש היתר. ואז נפגשנו עם דויד, יש
היתר אין מה לעשות. היזם פנה. שאלנו האם לא יכלתם לעכב? אמרו - לא.

אורח נוסף - עדי לוסטיג התיישבה בחוף פלמחים.

רונית - ישנלו את דרך יפו, והכביש למשמר הגבול דרך נחל ברקן.

ברוך מציג את מצב הדברים כפי שידוע לצוות הפעילים כרגע:
1. עמדתו של פינקי/המועצה/דיויד.
2. עמדת התושבים.
3. הסביר מבחינת היזמים. שוק סיטונאי.
4. רמת התמיכה הציבורית.
5. פרסום ואפיקי פעולה.
6. מה השאלה שאנחנו שואלים את איריס האן.

במפגש התושבים השבוע - שאלה מיכל מדעי איפה פינקי יוכל לעזור - פינקי אמר - תפעלו.

איריס - התקשרתי לאלי בן ארי מאט"ד - שליווה אז את התהליך. בזמנו היה במרכז הפעילות שלהם.
התחנה מול הכלביה - עם ההיסטוריה התכנונית העשירה ביותר שאני מכירה. תמ"א 31 הייתה בתוקף, ואז עתירה וערעור לעליון. על אי התאמה לתמא 31. ואז פסקי דין שמרבים לצטט אותו עד היום. החזירו לועדות התכנון. ולנת"ע שהייתי אחת מחבריה. ברוב של 6 נגד 4 אישרו את התחנה. אלי בן ארי מאט"ד ישב בחדר אבל אותו הקול יחד עם איריס.
יש התיישנות על זה והתוכנית מאושרת. אבל ההיקף של התחנה צומצם.
וזה נכון שלא צריך לפרסם את זה להתנגדויות הציבור. כי לא ביקשו סטיות מההיתר.
אלי בזמנו ניסה לדבר עם היזמים.
כרגע - אנחנו לא רואים אפיק משפטי או תכנוני ללכת בו.
להוציא את הנשמה - עוד גדר, בוגנויליה - אפשר אבל זה לא יעצור.
הדרך היחידה להתמודד - לנייד את הזכויות למקום אחר. ב-2 דרכים
1. הסכם עם בעלי הקרקע. אולי גם עם מקל (חרם) ובואו נראה איך מעבירים את הזכויות.
2. כדי להשלים את זה - הרשויות צריכות לשנות את התוכנית כדי להחזיר את זה לשטח חקלאי.

דרוש שת"פ של המועצה. והדוגמא של קריית ספר היא מצויינת. למצא מגרש שאליו אפשר לנייד.
חוף פלמחים הקרקע היא של המדינה. הזכויות זכו בהם במחיר זול יותר.
בקריית ספר ובתוכנית השימור של תל אביב - מצאו מגרש אחר והגישו תוכנית שמשנה ייעוד של הקרקע. לא חייב להיות תחנת דלק, יכול להיות מסחרי ויכול להיות למגורים.
נדרשת חוות דעת שמאית. ועדיף שיהיה בהסכמה עם בעל הקרקע. אבל המחוייבות של הרשות המקומית מחוייבת.

אפשר גם בלי הסכמתו של היזם, ואז היזם עשוי לדרוש פיצויים.
לראות עם הרשות המקומית האם יש פתרון כזה ואז לבוא ליזם.

חבר נוסף - לבוא עם המקל. שהאקלים הוא שתושבי גבעת עדה יחרימו. ויש גם את העניין של חנות הנוחות.

חבר נוסף - בסוגוד ובחנות הנוחות יש גם לקוחות מכפר קרע. והם גם קונים דלק.

איריס - חשוב לתת ליזם להבין - שתושבי גבעת עדה ובנימינה יעשו כל שביכולתם כדי למנוע את הקמת התחנה ואת הפעילות שלה. יוציאו לה שם רע. ואם יש פתרון כזה, יכול להיות שיסייע.

ומה שעוד אלי בן ארי אמר - ניוד כזה של זכויות - זה דבר לא שגרתי, אפילו תקדימי. ואט"ד תסייע, במציאת פתרון, בפרסום חיובי, גלובוס ירוק וכל מה שאפשר כדי למנף ולתת לזה תמריץ - ליזם ולחברה שלו. כי זה דבר שהוא נכון
מבחינה סביבתית.

לסיכום - כיוון של ניוד זכויות + שתפ אטד + יחצ חיובי ליזם.

רונית - לרשות המקומית יש כאן הזדמנות.
לגבי חרם צרכנים - לאיים שלא יבצעו קניות שם - סביר שהיזמים עשו שיעורי בית, אולי סקר שוק. הם ראו [בתוכניות כפי שהן היום, (אבל טרם ברור האם יקודמו) (ב.א.)] שהכביש מזכרון אמור לעבור פה ולהתחבר לחוצה ישראל. ולכן אם עשו הסקר הזה, [אולי הם מאמינים שיש להם מספיק לקוחות מתחבורה שתחצה את האיזור ואז יכול להיות ש.. (ב.א.)] לא יפריע להם שגבעת עדה לא יקנו פה. מקווה שלא עשו את הסקר וסתם יצא להם עיתוי. אבל אם כן, אז אולי הגזר כן. וזה פחות רלוונטי לגבי התחנה של בנימינה. כי לא ברור. יש שם בעיה כי סביר מאוד שאת התחנת רכבת עומדים להעביר לכביש 4.

רותי - בפגישה עם דורית שפינט ומיכל מריל. הסיפור של להוציא את תחנת
הרכבת מערבה - התנועה בתוך בנימינה תלך ותפחת. ואז התנועה תעבור מערבה.
והטיעון של 654 הולך ויורד,מחזיק פחות מים. ודיברנו עם הגב שפינט. היא
העלתה את הרעיון שדיברה על הסטטוס של המועצה במקרו. והציעה להסתכל מלמעלה
ולהפוך את כל האיזור הזה למועצה איזורית בקעת הנדיב. שמתייחסת לזה -
שבאלונה - מועצה אזורית פצפונית - קרובה לגבעת עדה הרבה יותר. הסיפור
מהדהד כל פגישה. לגבי 654 לא יודעת מה יקרה. וסטטוס המעבר למועצה
איזורית. הרכבת תקח עוד הרבה מאוד זמן. ויש גם את החישמול והכפלת המסילה.
לפני ההעברה.

אלונה הייתה צריכה להתאחד עם מנשה. אבל ראש מועצת אלונה הוא ממרכז הליכוד.

רונית - ללכת לפינקי - הוא יודע, דיוויד יודע מה השטחים הרלוונטיים. צריך
למצא דרך של תוספת זכויות בניה למקום שיש בו זכויות.

רותי - נראה לי שכדאי שאנחנו התושבים נעשה שיעורי בית לפני הדרג המקצועי,
מכיוון שיש לנו יותר משאבים.

ברוך - אנחנו התושבים נצטרך למצא שטחים רלוונטיים.

רותי - למשל ברניצקי בצד השני כביש 4. לא צריך לאשר לו תחנת דלק - אלא
להמיר לזכויות מסחרי שזה הכי פשוט, או אפילו דיור.

רונית - שבקעת הנדיב תהיה בקעת הנדיב. לא כלביות ולא כל מיני.

רותי - יש תושבים שדחפו להפשרה לבניה.

איריס - יש מכלול נופי בתמא 35.

דודו - כנראה המדינה נהייתה יותר קשוחה.

רותי - בגבעת עדה בגלל הצורך הכלכלי, מחפשים פתרונות לפיתוח תיירות חקלאית.

רונית - אני בעניין הזה אבל בצמוד לתחנת הדלק הקיימת.

חבר נוסף - צריך לנייד את זה מתוך בקעת הנדיב. דברו על איזור תעסוקה ליד
הבית שלך רונית.

רותי - זה לא יקרה. בישיבת העבודה.

רותי - אפשר להציע ליזם זכויות באזהת מערבית לרכבת. יגרום לשביעות רצון
מצד התושבים, ובמקביל המועצה תזכה לארנונה משטחי מסחר. אכסניה למשרדים-
יש צימאון לזה. והאפשרות הזו תינתן, באיזור התעשיה הנוכחי, כלומר, במקום
שיש בו כבר תשתית קיימת. אני מוכנה לדבר עם דיוויד.

חבר נוסף - וגם כדאי שרונית תבוא על רקע מקצועי.

איריס - אולי גם מישהו מאט"ד.

דודו - אני בעניין של לבוא לא פורמלי ואז לשדרג לגורמים המקצועיים.

איריס - לגבי התחנה של בנימניה, אותו הדבר. למרות שלי היא נראית פחות
מזיקה - כי צמודה פחות או יותר לבינוי. מבחינת סדרי עדיפויות.
לגבי מגורים - אול אפשר לנייד גם למגורים. זה נראה זר כי זה לא אותו סוג
שימוש. אבל הרשות המקומית. השפה הזו מוכרת לרשות המקומית. היא יודעת איפה
יש זכויות ואיפה לא נוצלו ומה השווי שלהם. יש מעט מאוד ניוד זכויות,
ובתוכנית השימור של תל אביב ניוד ממגורים למגורים. קרייית ספר ממשרדים
לדירות.

טל - אבל על יחידות מגורים הרשות מרוויחה פחות ארנונה. רשות מקומית
מפסידה על כל יחידת דיור.

איריס - להגיד שבזה אנחנו איתכם, נסייע במה שאפשר כדי לסייע ביח"צ
וברשויות התכנון. זה מהלך מאוד יפה. גם הירוקים יתנו לזה גב. בראייה
פוליטית זה WIN WIN.

רונית - מה העלויות של התב"ע?

ברוך - אבל אנחנו התושבים צריכים להביא את השמאויות לעניין הזה כדי להקל
על הדרג הפוליטי.

דודו - אפשר לבדוק עם רמת הנדיב האם ירצו לעזור. כספית.

[לגבי אפשרות שיופשר שטח לבניה בין תחנת סונול SO GOOD גבעת עדה לבין נחל
עדה, מקום שעכשיו יש בו שטחים חקלאיים:]

דודו - האם ירצפו כאן את העמק?

רותי - אחת האופציות שנשקלות - לאפשר למי שרוצה לצופף - גם בשטחים שלהם
וגם בנחלות. לטובת הילדים. טרם הוחלט.

רונית - בתוכנית מתאר הקודמת זה עלה - ומנספלד קהת קיבלו את עמדת התושבים
ולא החקלאים - שצריך להשאר פתוח לנחל. קיבלו את מוטי קפלן שאמר את זה.
וזה חוזר עוד הפעם. חלק מהתושבים לא מעוניינים וחלק כן מעוניינים
והמתכננים ישקלו.

ברוך - מציע שנשחק במשחק "מהי השאלה?"
רותי - מה עושים עם נתקלים בתגובת נגד חזקה של סונול והיזם?
דודו - האם אנחנו מסוגלים לגייס את הצבור העייף פה?
חבר נוסף - אותה שאלה - ללכת כמה שאפשר כדי למנוע את זה. האם אנחנו
מסוגלים להתנהג בעוצמה הנדרשת.
איריס - צריך להתחיל לעשות. גם אם השאלות לא פתורות. על השאלה של רותי -
לכן צריך להתחיל עם המועצה ולנסות לתפור חליפה שתהיה להם מספיק
אטרקטיבית. וההד הציבורי והתגובה הציבורית. לגבי השאלה של דודו - לפעמים
מספיק מישהו אחד שהוא מינדד לעניין. הגפן תומכים. צריך לראות איך נותנים
לזה את הגיבוי. מספיק אחד או שניים. ככה, כמו פלמחים. זה לפעמים מישהו
אחד.
דודו - תגובה קשה של סונול, צריך יהיה להתחבר לארגונים ירוקים ברמה
הארצית - סונול מרעילה את בקעת הנדיב. אבל להתחיל בטוב.
ברוך - מה לוחות הזמנים שלנו?
? - להזמין את פינקי לשיחה.
דודו - מתי אורי שיינס חוזר?
איריס - ביולי. אבל הוא זמין מאוד.
ברוך - רונית ושי צריכים לשבת עם דיויד. כי להם יש המוטיבציה ולו יש המידע.

שי סיפר על שביל האופניים, וגם דיויד אמר, האוירה היא - אתה עושה עסקים
עם אנשים. ואם הצד השני מרגיש שיש על מה לעבוד יחד, אז זה הצוות שצריך
לעבוד עם דיוויד ולשאול איך עושים את זה WIN WIN עם הארנונה, היזם ירוויח
את שלו והתושבים גם יהיו מרוצים.

ברוך - לגבי שחיתויות?
איריס - היה חוק משק הדלק. ובכל הארץ אישרו תחנות דלק. ולא היתה מודעות
כל כך בארגוני הסביבה. אני לא יודעת.
ברוך האם להשקיע בזה אנרגיה? או להתמקד ביצירת החלופות
חבר נוסף - אין מה להשקיע בשחיתויות אנרגיה.

מנסים בהולילד לבטל זכויות בניה של הדברים שלא נבנו. זה מאוד לא פשוט.
חושבת שזה מיותר אלא אם יש ראיות.
היתה שחיתות. אז הקרקע נמכרה. נניח שהייתה וידענו. הבעלים המקוריים מכרו
את הזכויות. אז החדש שקנה כבר לא רלוונטי.

תוכנית לא ממומשת אין התיישנות.

וגם אם עברו את השלוש שנים של הבנייה אי אפשר להתנגד. כי הזכויות ניתנו.
רק במקרים מאוד חריגים.

דודו -- בתוכנית המתאר הקודמת, דיברו על בנייה עד דרך יפו, וזו ההצעה
לרזרווה. אבל אני מבין שהדברים האלו נתקעו.

איריס -- נכון.

דודו - אולי אפשר לנייד את זה קרוב יותר?

ברוך - אבל לא רוצים פה שטחי מסחר ולא רוצים עוד תחנות דלק...

רותי - יש בתוכנית המתאר אנשי מקצוע. וגם במבט קדימה - אנחנו לא נהיה
פרדסחנה או זכרון. איך יכול להיות שאישרו את שתי תחנות הדלק האלו, כשבשטח
קיימות כחמש, על סדר גודל של אוכלוסיה של 5 אלף?

איריס - זה היה פורז, על רקע עידוד התחרות במשק הדלק. ונתנו הקלות
ברגולציה בכמה מישורים. הכל חרטא, גרוש לא ירד, כי המחירים מפוקחים.
התעשתו רק אח"כ. אבל במסגרת הזו העבירו את הסמכויות מהועדה המחוזית
לועדות המקומיות, וראינו שהיו יזמים שמשכו תוכניות מהמחוזית למקומית, שבה
אף אחד לא אומר "לא". לא הייתה מודעות בגופים הירוקים. זה כאילו 15 שנה
אבל לא הייתה כ"כ מודעות. ואת נושא האוכלוסיה שזה יישרת - זה לא נבדק
בכלל.
דודו - הכוונה הייתה להקים אולם חתונות ליד זה. הדלק הוא רק התירוץ. ולכן
גם לא היה כדאי לבנות 120 מטר.

איריס - התחושה היא שהדרך הכי קלה לשנות ייעוד של קרקע חקלאית היא להפוך
לתחנת דלק. ורק לפני 7-8 שנים תמא 35 וההגבלות לצמוד דרך וכו'.

אפשר לעשות גיוס המונים ולרכוש את השטח. גיוס המונים.

דודו - למשל באווז קנו במלזיה שמורת טבע.

חבר נוסף - הפיצוי על תחנת דלק יכול להגיע, מדובר בשבעה שמונה מיליון שקל.

איריס - לפנות לקקל שתקנה את השטח. אפשר להקים עמותה. אני שמה את האלף
ש"ח הראשונים.

איריס - שמאי מקרקעין. יוסי אפלבאום בבנימינה. ורענן הלר - מחדרה. תיווך
מסחרי לשאול כמה עולה שטח לתחנת דלק עם זכויות.

משפט סיכום - יש לכם את כל התמיכה המוסרית שלי.

צילום: איריס האן, מתוך: אתר אוניברסיטת חיפה.

הוסף תגובה חדשה

Filtered HTML

  • Project issue numbers (ex. [#12345]) turn into links automatically.
  • Freelinking helps you easily create HTML links. Links take the form of [[indicator:target|Title]]. By default (no indicator): Link to a local node by title
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • תגיות HTML מותרות: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><h2>
  • <time /> is replaced with the current time.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
CAPTCHA
השאלה הזו נועדה לבדוק האם את:ה אנושי:ת, וכדי לחסום תוכנות למילוי ספאם אוטומטי
Fill in the blank.